JavaDevMatt.pl – Mateusz Kupilas

Programista, przedsiębiorca, gamedev, bloger.

Podsumowanie roku + aktualny model biznesowy bloga i kanału YouTube

Dzisiaj w ramach „Programisty po emigracji” będzie podsumowanie ze szczególnym naciskiem na model biznesowy bloga, który się w tym roku wykrystalizował. Pierwotny plan tylko częściowo się sprawdził… ale jedno po drugim. 🙂

2016-c

Jak był plan sprzed roku? O budowaniu społeczności

Tutaj wpis z pierwszymi planami: „Jaki biznes mam zamiar prowadzić po rzuceniu etatu” (można sobie przeczytać szczegóły w ramach ciekawostki – całość streszczę w tym wpisie). Głównym punktem był to, że chcę skupić się na budowaniu społeczności – to najpewniejszy plan jeśli chodzi o biznesy internetowe.

Chciałem budować 2 społeczności:

  • Dalej budować społeczność programistów na tym blogu.
  • Budować społeczność muzyków hobbistów wokół bloga SmartHobbyMusician.

Miałem cel, by osiągnąć kanałem YouTube JavaDevMatt zasięg 10 000 subskrybcji. Cel udało się zrealizować: aktualnie kanał ma trochę ponad 11 000 subów (stan na 31.12.2016).

suby

Aktualnym celem tego bloga i kanału YT nie jest już zwiększanie zasięgu. Od nowego roku chcę skupić się na wprowadzeniu regularnej treści dla zasięgu, który udało się już zbudować. Tutaj krótki wpis o regularnych materiałach, których można się spodziewać od nowego roku – to plan na dzień dzisiejszy – bardzo prawdopodobne, że po miesiącu/dwóch zostanie on zmodyfikowany. Planujemy -> realizujemy plan -> dopasowujemy plan, gdy widzimy jak się sprawdza/nie sprawdza. Taka iteracja jak w Agile. 😉 Oczywiście regularna treść będzie zwiększała zasięg, ale nie mam zamiaru ustawiać sobie tego zasięgu jako cel. Uważam, że będąc tym blogiem w niszy IT taki zasięg jest wystarczający, by skutecznie go monetyzować. Udało się też rozkręcić bardzo fajną grupę na Facebooku – odciążam nią przy okazji ilość pytań, które dostaję na PW. 😀 Więcej o planie biznesowym bloga i kanału YT „JavaDevMatt” w innym podpunkcie tego wpisu.

Co ze społecznością wokół bloga SmartHobbyMusician?

Udało się wywołać całkiem fajny viral – blog ma na pewno potencjał. Jednak zdecydowałem się odłożyć budowanie drugiej społeczności na dalszy plan. Powodem był niespodziewany sukces akcji ebooka „Junior Developer” na PolakPotrafi. Realnie liczyłem na 1/3 tej kwoty. Pokazało to potencjał tego bloga, więc postanowiłem, że powinienem się skupić na mniejszej ilości rzeczy – odstawiłem rozwój społeczności muzyków hobbistów na „na kiedyś”. Wspomniałem o tym w podsumowaniu po połowie roku. Okazuje się, że takie podsumowania czyta bardzo dużo osób – informacja o tym, że zastanawiam się sprzedać projekt „Note Fighter” wystarczyła, by pojawili się potencjalni kupcy. 😀

Dla ciekawych. Tutaj dwa pozostałe podsumowania z tego roku:

Przejdźmy do tematu sprzedaży gry „Note Fighter”.

Sprzedaż gry mobilnej „Note Fighter” i wnioski z samodzielnego tworzenia gier edukacyjnych

Odstawienie rozwoju społeczności muzyków hobbistów osłabiła potencjał zarobkowy z tworzenia gier i programów edukacyjnych dla tej niszy. Prototypowałem już edukacyjnego clickera (miał zawierać elementy ćwiczenia słuchu muzycznego). Ale aktualnie projekt trafił w odstawkę.

Tutaj film z prototypu po paru dniach pracy. 😉

Inna kwestia: gry mobilne to kiepski pomysł w przypadku tak niszowej społeczności – zdecydowanie lepiej sprawdzają się tutaj materiały premium. Na pewno daje to jakiegoś kopa promocyjnego, ale ilość pobrań nadal jest za mała, by zaistnieć w sklepach Google Play i Apple Store. Pomysł sprawdza się przy dużych zasięgach jak np. w przypadku gry od PewDiePie. Na samym androidzie ma ona ponad 100 000 pobrań płatnej aplikacji za 5 euro. Wychodzi ładna kwota.

Po szczegółową retrospektywę po sprzedaży gry mobilnej zapraszam do tego wpisu:

Retrospektywa po sprzedaży gry mobilnej – co bym dzisiaj zrobił inaczej?

Chyba najważniejszy wniosek: tak dużego projektu nie będę już robił sam. Projektowanie, programowanie, wydanie, reklamowanie i rozwijanie takiej gry to ogromna ilość pracy.

Aktualny model biznesowy dla bloga i kanału YouTube „JavaDevMatt”

Jak wygląda aktualny model biznesowy, który wydaje się sprawdzać w przypadku projektu „JavaDevMatt”?

Jeden produkt premium na rok/dwa. Gdy budujesz społeczność i dostarczasz jej wartościową treść ludzie chcą się odwdzięczać. Taka jest ludzka natura.

Tutaj bardziej szczegółowo opisałem akcję pierwszego produktu, jakim był ebook „Junior Developer”. Materiał jest jako wpis na blogu, film na YT i podcast do pobrania – jak kto lubi.

Podsumowanie akcji ebooka „Junior Developer” na PolakPotrafi

Przy okazji: w styczniu mam zamiar odpalić przedsprzedaż papierowej wersji książki. Będzie więcej treści niż w przypadku pierwszego wydania ebooka (pojawi się też drugie wydanie ebooka – treść jest już gotowa, pozostała korekta i przygotowanie do druku – wszyscy którzy zakupili pierwsze wydanie, otrzymają drugie wydanie ebooka bezpłatnie). Niedługo wrzucę wpis z nowym spisem treści i informacją co jest nowego. Książkę mam zamiar wydać samodzielnie bez wydawcy – przedsprzedaż ma pomóc w oszacowaniu ile sztuk zamówić w drukarni – czytelnik będzie miał za to możliwość tańszego nabycia książki – korzyści dla obu stron transakcji.

Czyli to mój pierwszy produkt premium ebook + książka. 🙂 Za jakiś czas pomyślę może nad kursem premium. Dużo osób pyta też o szkolenia, ale nie jest to aktualnie coś, czym chcę się zajmować.

Oprócz produktów premium pojawia się komercyjna współpraca. Już kiedyś wspomniałem o współpracy z Helionem. Seria „Kariera Programisty” zwielokrotniła ilość subsrybcji kanału Videopoint – mam na celowniku więcej podobnej współpracy na rok 2017.

Zostało to docenione w jednym z raportów Muse.

komentarz

Nim dłużej regularnie coś robimy, tym przychodzi nam to łatwiej – podobnie jest w przypadku tego bloga. Przez ostatnie 3 miesiące dostałem więcej ofert współpracy, niż przez ostatnie 2 lata. „Regularna praca popłaca” – Paulo Coelho. ʕ•ᴥ•ʔ Więcej o tym w materiale o efekcie kuli śnieżnej. Taki prosty i przyjemny materiał o tym, że regularność robienia czegoś, to klucz do skuteczności w internetach.

Oprócz tego dostałem propozycję współpracy od sieci wielokanałowej LifeTube. Jestem ciekawy co z tego wyniknie – na pewno napiszę kiedyś o tym więcej. Tak w skrócie: załatwiają kontrakty reklamowe i biorą 30% (czy ile tam sobie wynegocjujecie) dla siebie. Oprócz tego zapewniają różnego rodzaju pomoc w rozwoju – słyszałem mieszane opinie na temat współpracy z takimi sieciami. Trzeba spróbować samemu i zdecydować.

O powrocie z emigracji i próbowanie sił z firmą w Polsce. „Ostatni” Programista Na Emigracji

Od nowego roku mam aktywną działalność gospodarczą w Polsce. Moją firmę w Niemczech zamknąłem – może kiedyś zrobię jakieś porównanie w prowadzenia firmy tu i tu. Zobaczymy. 🙂

Tutaj 30 minut filmu, w którym podsumowałem ostatnie 3 lata w Niemczech. Mam nadzieję, że wyjaśni to niektóre pytania, dlaczego zdecydowałem się wrócić etc.

Coś nowego – przedstawianie cudzych projektów w „Twórcach Niezależnych”

Mały eksperyment. Bardzo lubicie czytać i słuchać o postępach w projektach. Stąd pomysł serii „Twórcy Niezależni”. Niżej pierwszy, prototypowy odcinek. Mam zamiar wrzucać coś takiego raz na miesiąc.

Koniec pracy z domu! Ogarnąłem biuro.

Praca z domu jest na dłuższą metę bardzo męcząca. Wrzuciłem kiedyś na ten temat wpis: jak pracować z domu i nie oszaleć. Na szczęście nie będzie to dłużej konieczne! Od nowego roku mam małe biuro w Tarnowskich Górach. Pokaże je Wam niedługo. 😉

Czas na jakiś mały projekt „dla funu” zanim rzucę się na coś większego. Może coś przeglądarkowego?

Jak pisałem wyżej: aktualny plan, to głównie praca związana z blogiem i YouTube. Jednak chciałbym za jakiś czas ruszyć znowu z jakimś innym projektem.

Zanim rzucę się na coś, nad czym będę pracował rok, albo dwa, chcę zrealizować coś małego dla przyjemności. Zacząłem bawić się Phaserem i po 2 dniach powstał taki prototyp platformówki. Aktualnie nie ma obsługi mobilek – można grać tylko klawiaturą.

Dla tych, którym nie chce się grać. Tutaj film z wybuchu TNT. 😉 Grafika to gotowe assety z OpenGameArt.

Dostałem ostatnio pytania z jakich materiałów korzystałem, by ogarnąć rzeczy do tej gry:

Kod źródłowy projektu wrzuciłem na GitHuba. Ostrzegam, że nie mam pojęcia o js – całość pisana na czuja 😉 – nie należy tego traktować jako przykład „jak dobrze pisać grę w Phaserze”. O dziwo pisało się to całkiem sprawnie, chociaż z js miałem dotychczas bardzo mało do czynienia.

Na koniec – co było najchętniej czytane w roku 2016?

To tyle w tym wpisie. 🙂 Życzę Wam wszystkiego dobrego w nowym roku! Niżej macie link do najchętniej czytanych wpisów tego roku – może ktoś znajdzie coś dla siebie.

Bawcie się dobrze.

Mateusz

Najczęściej czytane wpisy w 2016 roku

5 thoughts on “Podsumowanie roku + aktualny model biznesowy bloga i kanału YouTube

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *