JavaDevMatt.pl – Mateusz Kupilas

Programista, przedsiębiorca, gamedev, bloger.

Wywiad z programistą gry „Wyraj” – porady dla przyszłych twórców gier.

Zapraszam do wywiadu z z Programistą przeglądarkowej gry Wyraj! Nie jest to typowy wywiad o grze – aby pasował do grupy docelowej bloga (młodych programistów), pytania są zadawane tak, by można coś wyciągnąć z doświadczenia innych osób. 🙂

logo_small

Opowiedz krótko o Waszym zespole tworzącym grę.

Nasz zespół składa się z trzech osób: tworzą go programista, grafik i redaktor. Choć każdy z nas pełni zupełnie inną funkcję, wspólnie czuwamy nad poprawnością całego projektu. Dzięki temu mamy świadomość współodpowiedzialności. Wiemy, że realizacja gry jest możliwa tylko dzięki ciężkiej, zespołowej pracy.

zespol

Pomysłodawcą projektu jest Patryk, który w zespole pełni kluczową rolę programisty. Dziś to on w imieniu całego zespołu opowie o tym, kim jesteśmy, jak zaczęła się nasza przygoda i jakie mamy plany.

Jak wyglądała Twoja nauka programowania? Od czego zaczynałeś i co doradziłbyś młodszemu sobie, gdybyś wiedział to co wiesz dzisiaj?

Po raz pierwszy z programowaniem zetknąłem się w technikum informatycznym. Zakochałem się w nim niemal od razu. Jeżeli w ogóle można mówić o takiej miłości. Nie mogło być inaczej. Natychmiast doceniłem możliwości jakie daje programowanie. W końcu pozwala w łatwy sposób tworzyć wszystko to, co tylko sobie wymarzymy. Mimo tego, że ten wirtualny świat jest niematerialny, pozwala mi nadać kształt wszystkiemu, co tylko sobie wyobrażę.

Kolejnym krokiem do zostania programistą były studia. Patrząc z perspektywy czasu na decyzję o ich rozpoczęciu wiem, że miała zarówno dobre jak i złe strony. Oczywiście nie zniechęcam nikogo do pójścia na studia. Wręcz przeciwnie, uważam, że warto. Studia są z pewnością pomocne jeżeli konkretnie zaplanujemy co chcemy robić w życiu. Ja tego szczegółowego planu nie miałem. Właściwie cały czas próbuję czegoś nowego. Uczę się zdobywając doświadczenie i poznając nowe technologie. Dzięki grze udało mi się w końcu sprecyzować to, czym tak naprawdę chcę się zająć. Pozostałem przy technologiach internetowych, które teraz wykorzystuje do tworzenia projektu “Wyraj” tj. php, html, jQuery, MySQL.

Zarówno “młodszemu sobie”, jak i wszystkim innym osobom stojącym przed dokonaniem życiowej decyzji doradziłbym, aby nie bali się podejmowania decyzji i pamiętali, że najważniejsze to spełniać swoje marzenia.

screen

Najważniejsza książka/strona, z której się uczyłeś?

Trudno mi mówić o jednej książce czy nawet stronie internetowej. Uczę się z wielu różnych publikacji. Myślę jednak, że najbardziej efektywną metodą nauki jest praktyka. Najważniejsze jest pisanie, większych lub mniejszych programów. Często nie są one wyjątkowo praktyczne. Jednak najistotniejsze jest, aby działały poprawnie, pobudzały naszą wyobraźnie, a także stopniowo wymagały od nas coraz szerszych umiejętności.

Jakie największe błędy popełniliście podczas tworzenia Waszej gry?

Trudno nam tutaj mówić o tym, ile błędów popełniliśmy. Było ich z pewnością sporo i także sporo nas nauczyły. Najważniejsze w ich unikaniu jest planowanie każdego dnia pracy i sprawdzanie postępów, zarówno swoich jak i  innych członków zespołu. Należy pamiętać o konstruktywnej krytyce. W końcu gramy w jednym zespole.

Możecie coś zdradzić odnośnie aspektu biznesowego? Projekt jest opłacalny finansowo, czy może to głównie hobby? Czytelników bloga często interesują tematy finansowania i promowania projektów.

Temat finansowania projektu jest w naszym przypadku najtrudniejszym aspektem. Staramy się jak najwięcej kosztów pokrywać  z własnej kieszeni m.in. zakup potrzebnego sprzętu, wykup domeny i hostingu. Całość projektu realizujemy jako osoby prywatne. Jesteśmy pasjonatami wczesnego średniowiecza i Słowian. Chcemy jak najdokładniej przybliżyć historie naszych przodków, często nie zważając na koszty. Aby zrealizować nasz cel zrezygnowaliśmy z pracy i całkowicie poświęcamy czas na tworzenie projektu. Do tego momentu udało nam się utworzyć wersje demonstracyjną gry. W ciągu 4 miesięcy na jej realizację przeznaczyliśmy około 5000 zł. Można ją zobaczyć na stronie http://wyraj.com.pl/.

Jeśli chodzi o kwestie promowania, nieustannie staramy się, aby nasz projekt trafiał do jak najszerszej liczby odbiorców. Wykorzystujemy do tego głównie media społecznościowe, przede wszystkim stronę na Facebooku https://www.facebook.com/wyrajgra/ . Uważnie słuchamy wszystkich użytkowników i osób, które wykazują chęć pomocy. Ich opinia i zaangażowanie są dla nas bardzo ważne. Chcemy stworzyć grę wspólnie z jej użytkownikami, dlatego zachęcamy do proponowania własnych zmian.

wyraj2

2 thoughts on “Wywiad z programistą gry „Wyraj” – porady dla przyszłych twórców gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *