JavaDevMatt.pl – Mateusz Kupilas

Programista, przedsiębiorca, gamedev, bloger.

Podsumowanie I kwartału 2018 i dalsze plany (podcast). Odwrócenie tradycyjnego modelu biznesowego?

Pobranie podcastu jako mp3 z Retrospektywa.com

Poniżej skrócona wersja tekstowa informacji z podcastu:

Czas na podsumowanie ostatnich miesięcy. Na początku roku podzieliłem się w podcaście moimi planami na rok 2018. W tych planach było mowa o wielkim “ifie” związanym z crowdfundingiem mojego nowego projektu. Crowdfunding zakończył się sukcesem (ponad 600% planu minimum!),można na spokojnie podsumować kwartał i pomyśleć co dalej.

Nie jest to jeszcze obiecany wpis z opisaniem całego procesu crowdfundingu. 🙂 O tym już niedługo, ale inny razem.

Crowdfunding – bardzo dobry początek roku!

Planem minimum było zebranie w miesiąc 10 000zł wsparcia dla projektu. Był to taki plan minimum, w którym zakładałem, że dołożę drugie tyle z własnej kieszeni i wydrukuję 1000 sztuk gry “IT Startup“. Szacowałem, że mają takie zainteresowanie resztę nakładu gry sprzedam mniej więcej w rok i wyjdę z projektem mniej więcej na zero.

Realnym planem było zebranie 20 000 zł. Osiągając taki wynik miałbym pewność, że zainteresowanie jest na tyle duże, by poświęcić więcej czas na rozwój projektu.

Ostatnie udało się zdobyć ponad 63 000 zł wsparcia projektu. Pokazuje to, że produkt ma dużo potencjału i jak najbardziej powinienem rozwijać pomysł! 😀

Niedawno uruchomiłem przedsprzedaż dla tych, którzy przespali crowdfunding. Dostawa planowana jest na czerwiec.

Jaki był plan B?

Jaki był plan B, gdyby crowdfunding się nie udał?

Prawdopodobnie w drugiej połowie 2018 poszukałbym częściowego etatu jako developer, albo odezwałbym się do paru kontaktów w sprawie freelancingu. W 2017 trochę czasu poświęcałem na drobny freelancing, ale jeśli ten rok dalej będzie tak dobry, to może uda się w 2018 zrealizować cel “utrzymywania się w 100% z autorskich projektów”. 🙂

Odwrócenie tradycyjnego modelu biznesowego

W tradycyjnym model najpierw tworzymy produkt -> później szukamy odbiorów. Dzięki budowaniu w sieci swojej społeczności udaje się ten proces odwrócić i budować produkt pod odbiorców, których już mamy.

Dodatkowo crowdfunding świetnie uzupełnia ten model. Możemy przedstawić koncept projektu, zanim ten zostanie dokończony i prowadzić przedsprzedaż. Gdy minimalny cel nie zostanie zrealizowany, to środki wracają do wspierających, a my mamy potwierdzenie, że lepiej nie inwestować więcej czasu w projekt.

Aplikacja mobilna do projektu?

Jednym z kolejnych planów jest stworzenie aplikacji mobilnej wspierającej produkt “IT Startup – Gra Karciana“. Pierwszym krokiem będzie aplikacja pomocnicza do fizycznej gry karcianej: instrukcja, porady do gry i funkcjonalność pomocnicza (licznik punktów etc.) w postaci aplikacji mobilnej. Jest to dobra okazja, by ogarnąć jakąś nową technologię. 🙂 Aplikacja pomocnicza do gry karcianej powstanie najprawdopodobniej w Unity.

Oczywiście rozważałem stworzenie elektronicznej wersji gry, ale na dzień dzisiejszy wydaje mi się to za kosztowny krok (więcej szczegółów na ten temat w podcaście).

Rozważam również wykorzystanie ilustracji z gry w jakimś innym projekcie aplikacji mobilnej. Np. gra typu idle/clicker, w której mógłbym wykorzystać assety gry karcianej. To zdecydowanie realniejszy projekt niż wirtualna gra karciana, ale na razie to tylko jeden z pomysłów, który mi chodzi po głowie. Na początku aplikacja pomocnicza. Dalej zobaczymy – na pewno mam ogromną ochotę wydać coś małego w Unity.

Dodatek? Wersja angielska/kickstarter?

Po bardzo dobrym wyniku gry “IT Startup” po głowie chodzi pomysł stworzenia jakiegoś zgrabnego dodatku. Całość oczywiście po domknięciu podstawowej wersji gry. Oprócz tego rozpisuję sobie kroki, które musiałbym wykonać, by powtórzyć podobny sukces z wersją międzynarodową na kickstarterze. Przetłumaczenie gry, to tutaj najmniejszy problem – cała otoczka takiej kampanii to ogrom pracy.

Jaki jest mój ostateczny cel?

Moim ostatecznym celem jest móc w 100% utrzymywać się tworzenia autorskich projektów. Dzięki popularności bloga i kanału YT jest to znacznie łatwiejsze i na pewno będę dalej rozbudowywał taką tubę propagandowo/promocyjną.

W 2017 trochę dorabiałem jako freelancer, ale wygląda na to, że w roku 2018 uda się utrzymać w 100% z autorskich projektów. 🙂

Optymalizacja procesów

Innym kolejny krokiem jest optymalizacja procesów związanych obsługą klienta, marketingiem i całą otoczką biznesową. Firma jest jeszcze mała, ale rozważam jakiegoś pierwszego zdalnego pracownika, bym mógł zacząć w końcu coś delegować, a nie zapracowywać się na śmierć robiąc wszystko sam. 😀

Powstaje logo firmy 😉

Od 2 lat próbuję rozkręcić znowu coś własnego i dopiero teraz zaczynam odczuwać, że brakuje jakiegoś loga dla mojej firmy. 😉 Niżej pierwsze pomysły do wglądu.

 

 

4 thoughts on “Podsumowanie I kwartału 2018 i dalsze plany (podcast). Odwrócenie tradycyjnego modelu biznesowego?

Odpowiedz na „021: Podsumowanie I kwartału 2018 i dalsze plany. Odwrócenie tradycyjnego modelu biznesowego? – Retrospektywa.com – podcast, w którym rozmawiamy o projektach!Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *