JavaDevMatt.pl – Mateusz Kupilas

Programista, przedsiębiorca, gamedev, bloger.

Podsumowanie 2018 – owocny rok :)

Czas na podsumowanie roku i skrót tego co planuję w 2019.

Zmieniłem trochę typ treści, który chcę dostarczać na YT, udało się odhaczyć jeden z celów życiowych (wydanie własnej fizycznej gry karcianej) oraz sporo czasu poświęciłem research/tworzenie podwalin kolejnych projektów.

Był to również pierwszy rok, w którym nie przyjąłem żadnego komercyjnego zlecenia jako freelancer programista – udało się w 100% utrzymać z własnych autorskich projektów.

Podcast “Retrospektywa.com” – zmiana kierunku tworzonych treści

Retrospektywa.com – podcast, w którym rozmawiamy o projektach. Pod koniec roku 2017 pojawił się pierwszy odcinek: zapowiedziałem tam, że chcę trochę zmienić typ tworzonych treści. Zmęczyło mnie, że kolejne osoby na FB piszą z pytaniami o “zmianę branży na IT” – chętnie pomagam, ale gdy przez grubo ponad 3 lata prawie codziennie odpisuję na pytania typu “jakiego języka programowania się uczyć/co potrafić do pierwszej pracy”, to zaczyna pojawiać się zmęczenie materiału. Zawsze przygotowywałem materiały pod kątem tego “o co ludzie najczęściej pytają” i tym sposobem kształtował się mój kanał YT i blog. Postanowiłem, że chcę to zmienić i zacznę tworzyć treści pod kątem “tworzenia autorskich projektów” – o to ludzie również pytają (niestety “zmiana branży” ciągle jest tematem numer jeden :D). Mam również ogromną ochotę tworzyć treści w tym kierunku – to dodatkowo wpływa na ich jakość.

Efekt?

60 000 odsłuchań “Retrospektywy” na YT oraz  80 000 odsłuchań/pobrań podcastu jako mp3. Łącznie ponad 140 000 odsłuchań podcastu 🙂

Zdaję sobie sprawę, że taka zmiana typu treści wiąże się, że spadkiem oglądalności mojego kanału YT (ludzie nadal bardzo intensywnie szukają materiałów związanych ze “zmianą branży na IT” i właśnie takie materiały nadal mają u mnie najwięcej wyświetleń). Jednak nie jest to kierunek, w którym chcę dalej iść.

Crowdfunding nowego projektu w lutym

W lutym wystartowałem z akcją crowdfundingową, by zwalidować mój pomysł gry karcianej “IT Startup”. Akcja zakończyła się sukcesem 🙂 opisałem case study na blogu dlaczego akcja się tak dobrze udała:

Ponad 60 000 zł z crowdfundingu gry karcianej “IT Startup” – Case Study

Dowiezienie projektu

Po zebraniu funduszy pozostało “dowieść” projekt. Jak się okazuje nie jest to takie proste 😉 udało się wydać grę pod koniec czerwca 2018.

Po samym crowdfundingu gra dalej dobrze się sprzedaje. Szczególnie w okresie świątecznym. Jedna firma zamówiła na święta dla swoich pracowników 250 sztuk gry!

Pierwszy Turniej IT Startup

W grudniu udało się zorganizować pierwszy turniej gry w Katowicach 🙂 mam nadzieję, że w 2019 zrobi się coś podobnego w Warszawie. Zapraszam do zobaczenia relacji:

Notatki i research nowej książki

W jednym ze swoich podcastów wspominałem, że mam zamiar w 2018 zacząć pracę nad nową książką.

Stosuję tu podobny schemat jak w przypadku pierwszej książki “Junior Developer“. Tworzę treści na blogu/YT/podcastach i następnie kondensuję to co najciekawsze w pigułę (książkę). W przypadku “Junior Developera” były to zebrane informacje związane z pierwszą pracą programisty (trochę tych materiałów dla takich osób naskrobałem). W przypadku kolejnej książki (nie mam jeszcze tytułu :D) będzie to zebranie piguły na temat skutecznego tworzenia i monetyzacji autorskich projektów – głównym odbiorcą będzie osoba techniczna, która myśli o tym, by rzucić etat i przekuć jakiś projekt poboczny w zarabiający produkt… ale docelowo osoby nietechniczne również nie powinny mieć problemów z odbiorem książki.

Mam już ogrom notatek do książki – powstaje coś co sam chciałbym przeczytać z 5 lat temu zanim zachciało mi się znowu przekuwać projekty poboczne w zarabiające produkty.

Oprócz własnych wniosków mam zamiar wrzucić do książki najważniejsze lekcje z odcinków Retrospektywy. Strzelam, że książce będzie esencja 50-60 odcinków podcastu (zależnie od tego kiedy zdecyduję się wydać książkę).

Zastanawiam się, czy tym razem nie wydać książki w 100% tylko jako e-book: w przypadku poprzednie książko sprzedało ponad 4 razy więcej e-booków niż fizycznych książek. Z drugiej strony: książka fizyczna zawiera 5% vatu, a e-book 23%. Często mimo kosztów druku na książce fizycznej zarabia się więcej niż e-booku (przy założeniu, że cena jest taka sama). Gdyby nie kwestia wyższego podatku, to pewnie nie wahałbym się wydać tego tylko jako e-book.

Początek pracy nad nową grą mobilną i decyzja, by to trochę przełożyć

W czerwcu pisałem, że zaczynam pracę nad nową grą mobilną:

Mój nowy projekt – wyniki konkursu!

Ma to być gra typu “Tycoon” osadzona w świecie wykreowanym w karciance “IT Startup”. Powstał pierwszy prototyp, podszkoliłem się w tworzeniu gier mobilnych w Unity… ale wtedy zaskoczyło dalsze zainteresowanie fizyczną karcianką “IT Startup”. Po samym crowdfundingu gra nadal dobrze się sprzedaje i ludzie domagają się dodatku. 🙂

Dlatego postanowiłem tymczasowo odłożyć grę mobilną i skupić się wydaniu dodatku + pracy nad angielska wersją karcianki. Ma to sens: mając wydaną wersję angielską gry, gra mobilna również będzie napędzać jej sprzedaż. Oprócz zlecania grafiki działam prawie w 100% samodzielnie, więc muszę często żonglować priorytetami projektów.

Praca nad dodatkiem “IT Startup” i wersją angielską gry

Nazwa dodatku to “IT Startup – Brudne Przetargi” 🙂 stylistycznie ma to być połączenie klimatu gangsterskiego z roku 1920 i współczesnych technologii. Docelowo ma być więcej negatywnej interakcji (gracze bardzo chwalili negatywną interakcję w wersji podstawowej). Niżej pierwszy concept art  klimatu ilustracji.

Spontanicznie powstała również akcja charytatywna. Można było wylicytować własną kartę w grze. Aukcja charytatywna zebrała łącznie 5460 zł, które wspomogło zakup leków na raka. Bardzo dziękuję Just Join IT oraz nonstop za pomoc w zebraniu takiej kwoty 🙂 będą oni mieli swoje karty w nadchodzącym dodatku gry.

Wersja angielska również powstaje. Tłumaczeni większości kart nie jest takie trudne, ale niektóre żarty (typu “Programista 15k”) nie mogą zostać przetłumaczone dosłownie i czasami trzeba się trochę nagimnastykować 🙂 docelowo w wersji angielskiej podstawka i dodatek mają wyjść jednocześnie. Dodatkowo mam masę uwag po wersji polskiej gry, dzięki którym będzie można doszlifować wersję angielską gry. Gdyby ktoś miał ochotę zerknąć na prototypowe karty dodatku (z roboczą grafiką), to zapraszam tutaj (przed wydaniem pewnie trochę rzeczy się jeszcze zmieni).

Research typów i modeli biznesowych gier karcianych

Aktualnie “IT Startup – Gra Karciana”, to LCG. Wszystkie karty są w pudełku z grą. Sporo czytałem o modelu TCG (gra kolekcjonerska). Jest to model, który ma dużo większy potencjał biznesowy, ale wymaga również duuuużo więcej pracy. Zagłębiam temat, ale aktualnie zostaję przy modelu LCG. Może kiedyś w przyszłości rozwinę ten temat. Jest tam sporo czynników, które można omówić (poziomy wejścia nowych graczy, porównanie kosztów, opłacalność wydawania dodatków etc.).

Po wydaniu gry zagłębiłem się w temat wydawnictw “gier bez prądu” i bardzo spodobał mi się ten świat. O ile współczesny świat gier mobilnych (tych komputerowych w sumie też) zmierza w kierunku mikropłatności, to tutaj mamy “stare dobre czasy”, gdzie możemy skupić się na stworzeniu fajnej gry, a nie na ciągłej manipulacji gracza, by wyciągnąć od niego kolejną płatność w aplikacji (osoby od aplikacji mobilnych pewnie znają ten ból).

Research tworzenia treści po angielsku

Myślę nad tym od dawna. Udało mi się kiedyś osiągnąć coś w tym kierunku z blogiem dla muzyków hobbystów, który jednak zdecydowałem się porzucić. Testuje różne formaty. W tym humorystyczne z pewnym dodatkiem edukacyjnym 😉 chodzi o to, by znaleźć coś, co daje fajne rezultaty, a nie absorbuje całego mojego czasu.

To m. in. największa bolączka mojej serii “Twórcy Niezależni“. Przygotowanie (zebranie materiałów od widzów) i stworzenie takiego odcinka to dobre 2-3 pełne dni robocze, a zobaczy go w skali roku niecałe 5 tysięcy osób. Bardzo lubię tę serię (to moja ulubiona seria na kanale), ale nie mogę sobie pozwolić na takie przepalanie swojego czasu. Możliwe, że poświęcę kiedyś trochę czasu na szukanie sponsora serii – ewentualnie pomyślę, by coś takiego zrobić w wersji angielskiej, by miało więcej potencjalnych odbiorców? Zobaczymy 🙂 na pewno nie chciałby zaorać tak fajnego formatu.

Panie Mateuszu – wydaj Pan kurs! 😀

Parę firm się do mnie ostatnio odezwało, bym wydał na ich platformie własny komercyjny kurs (podejrzewam, że po sukcesie kursu Gita Maćka wszyscy z IT, którzy blogują lub wrzucają treści na YT zostali zalani takimi propozycjami;)). Na pewno jest to dobry sposób na monetyzację wypracowanych zasięgów, ale nie to coś co na dzień dzisiejszy chcę robić.

Przy wypracowanym zasięgu kursy online na pewno mają największy potencjał zarobkowy, ale mam to szczęście, że mogę wybrzydzać i tworzyć sobie swoje głupie gry, czy radośnie skrobać kolejną książkę. 😀

Co w 2019?

…o tym napiszę więcej w przyszłym tygodniu. Nagram o tym również podcast (będzie w nim podsumowanie 2018 i plany na przyszły rok). W  dużym skrócie to:

  • Wydanie pierwszego dodatku gry karcianej “IT Startup”.
  • Wersja angielska gry “IT Startup” (podstawka + dodatek).
  • Gra mobilna, która promuje podstawkę i dodatek w wersji EN (niekoniecznie wydanie w 2019, ale praca nad nią).
  • Częściej odmawiać propozycji współpracy po pierwszym mailu – z moich doświadczeń wynika, że ciągnięcie tematu z potencjalnym partnerem reklamowym to prawie zawsze strata czasu. Praca nad własnym produktem daje większą satysfakcję i jest finansowo (długofalowo) bardziej opłacalna.
  • Zagospodarowanie/uporządkowanie grupy FB bloga (przekroczyło 9000 członków, a od roku nic z grupą nie robię).
  • Testować jakiś typ treści po angielsku? : >

Cel ostateczny

Cel jest prosty: chcę w 100% utrzymywać się z autorskich projektów i uniezależnić się od potencjalnych zleceniodawców. W 2018 udało się to osiągnąć 🙂 teraz pozostaje utrzymać wypracowaną pozycję (ewentualnie pomyśleć, czy mam się ochotę robić coś nowego – o tym również we wpisie za tydzień).

Have fun.


4 thoughts on “Podsumowanie 2018 – owocny rok :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *