13 10 2017
Edukacja i wartości w IT, które staram się propagować moim nowym projektem
Miesiąc temu udostępniłem pierwszy prototyp mojego nowego projektu: IT Startup – Gra Karciana. Prototyp do samodzielnego druku pobrało już ponad 700 osób. Otrzymałem sporo uwag, co można doprecyzować w regułach etc… ale generalnie odzew jest bardzo pozytywny. 🙂 Dziękuję wszystkim, którzy wysłali feedback i pomagają szlifować projekt!
Przypominam skrót pomysłu: w grze jesteśmy firmą/startupem IT. To gra karciana, w której gramy karty programistów, którzy budują projekt. Karty wiedzy wzmacniają programistów (mogą oni sobie przekazywać wiedzę). Karty działu HR pozwalają na podbieranie developerów przeciwnikowi oraz zdobywają oni nowe zasoby do firmy (dobieranie kart). Do tego dochodzą sytuacje karty akcji (karty te dają benefity naszym pracownikom… albo sabotują firmę konkurencji), by całość była ciekawsza i bardziej interaktywna.
Dzisiaj o tym w jakim sposób chcę wykorzystać nowe medium (grę karcianą), by propagować dobre wartości i praktyki w branży IT. M. in. zachęcanie do zamieszczania widełek płacowych w ogłoszeniach o pracę (co na szczęście widzimy coraz częściej), zapobieganie wypaleniu zawodowemu i zdobywanie nowej wiedzy, przez którą jesteśmy bardziej pożądani na rynku pracy.
(!) Przypominam, że aktualny wygląd kart jest 100% roboczy na potrzeby prototypowania pomysłu. Dopiero będę zlecał autorską grafikę. Aktualne karty, to po prostu tło karty z MTG i clipart jako ilustracja.
Karty, które pokażę w tym wpisie bardzo prawdopodobnie zostaną jeszcze zmienione. Praca nad takim projektem to iteracja: testujemy rozwiązania i na bieżąco wprowadzamy zmiany, gdy widzimy, że coś się słabo sprawdza, albo możemy to zrobić ciekawiej. Plik pdf z aktualnymi regułami można pobrać stąd. W tym wpisie nie będzie dużo o mechanikach, czy zasadach gry.
Jeśli chcesz otrzymać wersję prototypowych wszystkich kart do samodzielnego druku:
Zostaniesz dopisany do listy mailowej bloga – otrzymasz dzięki temu powiadomienie, kiedy projekt wystartuje jako akcja crowdfundingowa (prawdopodobnie pierwszy kwartał 2018).
Kontakt z pojęciami oraz zachęcanie do pogłębiania wiedzy
Do finalnego produktu mam zamiar dołączyć poradnik, który nie tylko będzie tłumaczył jak korzystnie zagrać jakąś kartę, ale będzie przybliżał różne kwestia związane z branżą IT. Takie realizowanie idei „uczyć, bawiąc”.
Przykład 3 kart poniżej:
- „Dług technologiczny” – karta, którą warto zagrać, gdy przeciwnik wyłoży dużo kart na stół. Przy okazji przybliża graczowi pojęcie długu technologicznej. Co to jest dług technologiczny? Jak ASAP może go potęgować i dlaczego po wszystkim następuje często FAKAP.
- „Asertywny CTO” – karta, która promuje informacje na temat następnej karty w talii (istnieją karty, którymi możemy to sprawdzić – dobre do combosu w grze). Karta przybliża pojęcie przedwczesnej optymalizacji oraz zalety asertywności w pracy.
- „Crunch Time” – popularne pojęcie Crunchu. W edukacyjnym poradniku znajdziemy informacje o tym dlaczego długofalowo crunch prowadzi do wypalenia zespołu i jak się przed tym bronić.
Następne są karty wiedzy, którymi wzmacniamy naszych programistów. Mechanika jest prosta: developer z odpowiednią wiedzą jest dla firmy bardziej wartościowy. Dodatkowo uczy to przekazywania wiedzy w firmie. Jaki tu aspekt edukacyjny oprócz samej mechaniki gry? Gracz widzi różne pojęcia np. „Continues Integration” – gdy ich nie zna, a interesuje się rozwojem jako programista, to bardzo prawdopodobnie coś więcej na ten temat poszuka. W poradnik do gry również planuję krótko wytłumaczyć każde z tych pojęć (by jednak zainteresowany gracz nawet bez googlania miał pod ręką krótko zebrane przejrzyste informacje).
Wypalenie zawodowe i asertywność
W grze karcianej „IT Startup” ważną mechanika jest wypalenie. Musimy dbać o to, by w naszej firmie pracownicy się nie wypalili… albo postarać się, by pracownicy konkurencji wypalili się szybciej. 😉 Ma to przypominać o tym, że czasami warto odpoczywać (np. w Bieszczadach! :D). Staram się też tu propagować postawę, by szukać rozwiązania problemu, a nie winnego – by nie być jak np. „Demotywujący Darek”, który wypala innych pracowników.
Staram się tu również wrzucić kolejną lekcję o asertywności, by nie być jak „Nieasertywny Frontend Dev”, który zawsze godzi się na to, by zostać po godzinach.
Z wypaleniem powiązane jest więcej kart np. wspominany wyżej „Crunch Time”. Albo dbający o dobre samopoczucie pracowników „Office Manager”. Niedawno zaimplementowałem również mechanikę, która promuje odpowiednie planowanie projektu, które obniża wypalenie naszych pracowników (więcej o tym w aktualnych roboczych regułach gry).
Złe praktyki
Oprócz tego co dobre… warto w humorystyczny sposób przedstawić złe praktyki. Robią to m. in. karty:
- „Senior Backend Dev”, który godzi się na to, by zrobić deploy w piątek.
- „Copy Paste Developer”, który kopiuje kod bez zrozumienia i doprowadza tym sposobem współpracowników do szału.
- „Database Developer”, który po fakcie zauważa, że nie było żadnej kopii zapasowej bazy…
Lecimy dalej ze złymi praktykami. Postaram w się poradniku, który przygotuję do gry, podać więcej takich przykładów i krótko wytłumaczyć o co w danym przypadku chodzi.
- „Code Monkey „Bolek”” ma za mało czasu i testuje na produkcji (bo będzie szybciej!).
- „Ambitny Praktykant” jest głodny wiedzy, ale trudniej mu się wdrożyć w projekt, bo nie ma dokumentacji projektu.
- „Scrum Master”, który niepotrzebnie przedłuża stadup, zamiast prowadzić go krótko i na temat.
Rekrutacja: zadowolenie pracowników i widełki płacowe
W przypadku działu HR chcę promować następujące rzeczy:
- zamieszczanie widełek płacowych w ogłoszeniach. Nasza „Miła Pani z HR” tak robi i wszyscy są z tego zadowoleni! 🙂
- Pokazywać, że (szczególnie w dużym zespole) komunikacja jest ważna. Jej brak prowadzi do frustracji i wtedy taki „Rockstar Recruiter” może łatwiej zwerbować pracownika do firmy konkurencji.
- „Office Manager”, który poprawia warunki w miejscu pracy, powoduje, że prawdopodobniej dłużej zostaną oni w firmie. Promuje to dbanie o warunki pracy naszych pracowników.
Nie może zabraknąć humoru
Oprócz tego nie może zabraknąć humoru, by się przyjemniej grało. „QA Engineer” jest czarodziejem, pani „Reserach Engineer” przekonała w końcu firmę, by nie robić już stron www na tabelkach, „Junior Backend Dev” dziwi się, że funkcja przyjmuje funkcję… i inne podobne nawiązania do branży. 😉 Te przykłady również mogą czegoś nauczyć, ale jednak główny nacisk jest na wywołaniu uśmiechu na twarzy gracza.
Kiedy premiera?
Aktualnie trwa testowanie, robienie hajpu (np. przez ten wpis), zaczynam szukać grafika (przypominam, że aktualna grafika jest 100% robocza – będzie zrobiona od zera).
Planuję wystartować z projektem na jakimś portalu crowdfundingowym w pierwszym kwartale 2018. Druk i wysyłka nastąpi prawdopodobnie w drugim kwartale 2018. Ale to też wróżenie z fusów. Możliwe, że wyrobie się szybciej, albo całość okaże się bardziej czasochłonna niż zakładałem. 😉 Pożyjemy, zobaczymy.
Have fun,
Mateusz
Crunch Time? Nadgodziny? Wasze doświadczenia w pracy? Nadgodziny/Crunch – doświadczenia i opinie osób z branży IT
Testowałem poprzednią wersję z kolegami po pracy. 😉 Wciąga!
Najs! Jakieś inne uwagi albo problemy? Przygarnę wszystko co pozwoli usprawnić jakąś mechanikę, wyłapać nieporozumienia etc.
W sumie nic takiego: może jedynie brakowało nam fizycznych tokenów jako zasoby i wypalenie, ale to już nie jest wina wersji do samodzielnego druku. 😉 Pamiętaj, by przetestować ile ich dołączyć do wersji pudełkowej.
Słuszna uwaga. Dzięki!
U mnie to samo – zdecydowanie musisz na to zwrócić uwagę przy wydawaniu. Powodzenia! 🙂
Super koncepcja, w szczególności, że jest ogromny potencjał rozwoju i stałego ulepszania:) Dawaj znać, jak idą postępy!
Jasne – będę informował. Wrzucanie postępów projektu to najlepszy marketing. 😉
Gram dzisiaj ze znajomymi. Dam znać jak wrażenia! 🙂
Grałem ze znajomymi w 4 osoby i gra była naprawdę dobrze zbalansowana. Graliśmy do 64 punktów a większość gier kończyła się podobnym wynikiem do tego 54, 76, 72, 63, także nie ma co jest naprawdę dobrze 🙂
We dwie osoby grało się także dobrze, ale jednak mniej interakcji = mniej funu 😀
Właśnie co do interakcji jest fajnie, ale chciałbym zobaczyć coś więcej 😛
Więcej feedbacku podam mailowo jeśli będzie potrzebny żeby tutaj esejów nie pisać 😀
Więcej osób już mi pisało, że zdecydowanie lepiej gra się w więcej osób. 🙂 W takim razie czekam na szczegóły na mailu! Dzięki za testy!
Nie wiem czy to pytanie padło już w mailach, ale czy przewidujesz również wersję angielską? Byłoby fajnie pograć w team-ie rozproszonym 🙂
Jak wersja polska wypali, to pomyślę nad angielską. 🙂 Na razie nie ma co się rzucać z motyką na słońce – trzeba najpierw dobrze wystartować z wersją polską.
W weekend na pewno usiądę ze znajomymi , bo wygląda naprawdę świetnie, dawno mnie tu nie było a tu takie niespodzianki, jak gry karciane:D
Najs. 😀 Koniecznie podeślij uwagi! Może to pomóc usprawnić projekt przed wydaniem.
[…] Edukacja i wartości w IT, które staram się propagować moim nowym projektem […]
[…] Edukacja i wartości w IT, które staram się propagować moim nowym projektem […]